I Sleppet har Grieg 07 invitert internasjonalt anerkjente og meritterte kunstnere
og komponister til å skape helt nye verk basert på lyder og inntrykk fra Vestlandet.
Lydene samles gjennom en 10 dagers reise i slutten av april.
Feltarbeidet inkluderer en reise til de ekstreme og spektakulære ytterpunkt i
Vestnorsk natur. De besøker tidlig smelting i Briksdalsbreen, vårsleppet i Sandane
og møter vårværet på ved Utvær fyr. Samtalene og utvekslingen som skjer iløpet
av disse ti dagene vil være viktige for utviklingen av både de individuelle prosjektene og utstillingens sammensetning. At verkene
utvikles med "tanke om de andre" er en spesiell arbeidsmetode som man håper vil
skape et samspill mellom kunstnerne og deres verk som binder sammen utstillingen,
utover det konseptuelle i at alle lydene er samlet fra samme område. Verkene vil
ta form av installasjoner, video og høyttalerkonserter.
Vi er svært stolte av å ha fått med oss disse kunstnerne:
Steve Roden (USA), Mark Behrens (D), Natasha Barrett (N), Bjarne Kvinnsland (N),
Chris Watson (UK) og Jana
Winderen (N). Jørgen Larsson er kurator for Sampleren.
Steve Roden (USA - in be tween noise)
Steve Roden er en kunstner som jobber med visuelle utrykk og lyduttrykk. Han kommer fra
Los Angeles, og verkene hans omfatter tegning, maleri, skulptur film/video, lydinstallasjoner
og performance.
Rodens arbeidsprosess inkluderer forskjellige former for notasjoner (ord, notepartiturer,
kart, m.m.) og han overfører disse inn i selvlagde partiturer, som igjen blir
utgangspunkt
for det enkelte verket. Disse partiturene, rigide med henhold til parametre og
reglene, er likevel fulle av “hull” som åpner opp for intuitive valg og uventede
vendinger. Partituret blir et “inspirasjonsskjelett” som de abstrakte kunstverkene
er basert på. I lydkunstverkene blir enkle kildematerialer som objekter, arkitektur
og feltopptak abstrahert gjennom en elektronisk prosess som skaper nye lydrom
eller
lydlandskap. Lydkunstverkene bli presentert med en estetikk som Roden beskriver
som "lower case'' – lyd som har med finesse og den stille aktiviteten det er å
lytte.
Roden har stilt ut sine visuelle og auditive kunstverk siden midten av 1980-tallet,
og han har hatt en rekke utstillinger i USA, Italia, Frankrike, Japan, Bulgaria,
Slovenia, England. Nå endelig også i Norge!
Marc Behrens (Tyskland) – eksperimentell lyd
Marc Behrens er født i Darmstadt i Tyskland i 1970, og jobber nå i Frankfurt am Main. Han
har studert kommunikasjon og produktdesign, og han har alltid vært opptatt av
flere kunstneriske områder samtidig.
Etter at han begynte sine musikalske studier innen eksperimentell jazz og rock
på slutten av 1980-tallet, og deltok på en rekke innspillinger med akustiske feedback-opptak
og multimedia-verk, er Behrens i dag kanskje best kjent som lydkunstner. Han jobber
med performance, lydinstallasjoner og opptak (lyd og video). Han jobber også med
fotografi og designer CD-cover. Behrens har opptrådt og hatt utstillinger i store
deler av Europa, Midtøsten, Nord-Amerika, og Øst-Asia.
Natasha Barrett (Norge) - akusmatiker
Natasha Barrett (Storbritannia/Norge) arbeider som freelance-komponist og utøver
av akusmatisk og live-elektroakustisk musikk. Hennes komposisjoner inkluderer
verk for instrumenter og live-elektronikk, lydinstallasjoner og prosjekter for
dans, teater og animasjon, men alt arbeid springer ut fra hennes akusmatiske tilnærming
til lyd og dens romlig-musikalske potensiale. Barretts prosjekter bestilles ofte
fra internasjonale organisasjoner, og verkene hennes har mottatt priser i en rekke
prominente konkurranser for elektroakustisk musikk. I 2006 mottok hun Nordisk
Råds Musikkpris.
Barrett avsluttet sin utdanning i England i 1998. Mastergraden inkluderte arbeid
med høyttalerorkesteret BEAST og Jonty Harrison, mens doktorgraden ble veiledet
av Denis Smalley. Barrett bor nå i Norge og er aktiv som komponist og utøver.
Musikken hennes er utgitt på empreintes DIGITALes, Cultures electroniques/Mnemosyne
Musique Media, Centaur, Computer Music Journal Sound Anthology, Prix Noroit og
Aurora.
Bjarne Kvinnsland (Norge)
Bjarne Kvinnsland har grunnutdanning som pianist og i musikkvitenskap, men har
siden studert programmering og musikkteknologi på ulike institusjoner. Han har
vært yrkesaktiv som musiker, produsent og komponist siden 1990.
1998-2006 jobbet Kvinnsland som produsent og veileder for komponister og kunstnere
på NOTAM, og høsten 2004 fungerte han som kunstnerisk leder av senteret. Kvinnsland
har også jobbet som lærer i musikkteknologi på UiO, på NOTAM og ved Barratt Dues
musikkinstitutt. I perioden 1993 – 1997 var han dessuten manager for CIKADA ensemblet.
Kvinnsland har også hatt mange verv i norsk musikkliv. For tiden sitter han i
Utvalg for kunst og teknologi i Norsk kulturråd, i programkomiteen for ULTIMA
festivalen fra 2002, i valgkomiteen for Ny Musikk og er styremedlem i Drivhuset.
Tidligere har han vært leder av NICEM, og sittet i styret for ULTIMA, NOTAM og
PNEK.
Kvinnsland har hele tiden vært aktiv som komponist og produsent for større musikkproduksjoner,
CD produksjoner, festivaler og større samarbeidsprosjekter med elektronisk kunst.
Han har arbeidet mye med formidling av kunst til barn, og har vært med på å bygge
opp ”Kunstfyret”, et kunstprosjekt for barn og unge på Steilene Fyr i Oslofjorden.
Som komponist bruker Bjarne Kvinnsland ofte naturen som inspirasjonskilde for
å lage musikk. Han rusler ofte rundt for å lete etter lyder han kan bruke; vann,
vind, fuglesang, reinsdyr, fisker. Små lyder blir store, og ut av støyen leter
han etter lyder og rytmer som isoleres og forfines med digital signalbehandling.
Chris Watson (England) – villmarkens lydmann
Chris Watson er en “lydmann” som har en spesiell interesse i å ta opp villmarks-lyder av
dyr, tilholdssteder og atmosfærer over hele verden. Som frilans lydmann for film,
TV (særlig BBC) og radio, har Watson spesialisert seg i naturhistorie og dokumentariske
lydopptak og videre brukt lydopptaken i lydkunstverk.
Han har vunnet en rekke priser for sine arbeider, som blant annet "Stepping into
The Dark"
”The Life of Birds”, “The Life of Mammals’, “Talking with Animals”,
”Big
Cat Diary”, "Night time is the Right time" og
"A Swallow’s Journey".
Chris Watson var i mange år Sir David Attenboroughs lydmann på en rekke TV-opptak
over hele verden.
Jana Winderen
Winderen studerte billedkunst på Goldsmiths college i London (1990-93) med bakgrunn
i matematikk og kjemi fra Universitetet i Oslo. Siden 1993 har hun arbeidet i
Bergen og Oslo som kunstner, produsent og kurator av uavhengige internasjonale
kunstprosjekter, blant andre: "Tolv Netter", "street-level - Nygårdsgaten", "Motlyd",
"freq_out 2" og "Bandrom 3". Den siste tiden har hun vært produsent for Generator.x
- konferansen på Atelier Nord, "Trolley SIngers" og "ABA-logic" på Henie Onstad
Kunstsenter, under Atelier Nords prosjekt "Interface and Society". Jana har stilt
ut egne arbeider i Canada, Danmark, England, Nederland, Tyskland, Kina, Norge
og Sverige.
Lyd har vært et bærende element i Winderens arbeider siden 1992. I lydinstallasjonene har hun i hovedvekt vært opptatt av interaksjon med publikum og akustikken i
et spesifikt rom. Siden 2004 har hun turnert (Turné organisasjonen for Hedmark)
med det interaktive sensorinstumentet "Kunsten å gå på vannet", i samarbeid med
Trond Lossius og Jørgen Træen. Hennes siste arbeid er "Hard Rain" (2006), en interaktiv
lydinstallasjon basert på sporing av publikums bevegelser. Denne installasjonen
ble vist på utstillingen "The Idea of North" i Canada, og på utstillingen "Up.2.Date"
i Nederland. Winderen er også med på lydinstallasjonsprosjektet freq_out, kuratert av Carl Michael von Hausswolff. Den ble sist vist på Sonambiente
festivalen i Berlin 2006, og vil bli vist i Chiang Mai og i Budapest våren 2007.
Winderen utvikler for tiden en installasjon og live performances basert på opptak med hydrofoner, og et album som vil bli utgitt på plateselskapet Ash
International(UK) i 2007.
Jørgen Larsson
Jørgen Larsson (født 4. April,
1972) er musiker, lydkunstner og kurator fra Bergen. Han fullførte sin Master
of Fine Arts ved kunstakademiet i Trondheim i 2004. Larsson har også studert klassisk
piano ved Griegakademiet, Institutt for musikk i Bergen, hos pianistene Einar
Røttingen og Knut Albrigt Andersen. I 2000 stiftet han Bergen senter for elektronisk
kunst (BEK) og holder nå på å etablere Lydgalleriet i Bergen, som er et galleri
dedikert til lydkunst. Larsson har komponert musikk for konserter, danseforestillinger
og kinoer, i tillegg til installasjoner og verk for offentlige rom, internettet
og gallerirommet Den hvite kuben.